Krönika Magnesium mot stressymtom

Stressar du mycket? Får du ofta kramp i vaderna, kissar flera gånger per natt, har stela muskler eller vaknar av dig själv tidigt på morgonen?

Då kan du ha magnesiumbrist, som många andra. Vår mat innehåller numera betydligt mindre mineraler än för 50 år sedan, färre fullkornsprodukter och mer halvfabrikat är en bidragande orsak. Att kroppen förbrukar mycket magnesium när den bryter ner stresshormoner, är en annan. Slarvig kosthållning med snabbmat/skräpmat kan också vara förklaringen.

Magnesium medverkar i kroppens energiomsättning i cellerna och behövs bland annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig D-vitamin, ett vitamin som motverkar nedstämdhet och benskörhet.

Det vanligaste symtomet på magnesiumbrist är trötthet och svårigheter att hantera stress. Låga magnesiumhalter är ökar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar, liksom för nya eller förvärrade allergisymtom. Stelheten kan med tiden utvecklas till värk i nacke, rygg och axlar och när du kissar ofta kan du bli urlakad även på andra viktiga mineraler. För låga magnesiumvärden gör att kroppen utsöndrar kalcium i musklerna, vilket är orsaken till att de blir stela. Därför har magnesium en kramplösande effekt. Om du återfår normala magnesiumvärden kommer du även att sova bättre, känna mindre sötsug och öka förmågan att hantera vardagsstress.

Bra magnesiumkällor är vetekli, sötmandel, sojabönor, cashewnötter, dulce-alger, pumpafrön och torkade nypon. Om du har svåra symtom kan det vara svårt att höja sina nivåer med hjälp av kost. Då kan du ta en kur med magnesium. Köp en burk i hälsokostbutiken och ät 400 mikrogram magnesium/dag, helst i samband med kvällsmat. Gör uppehåll när burken är slut. Allra lättast tar kroppen upp magnesium ur epsomsalt som innehåller magnesiumsulfat. Det häller du i badvattnet eller i ett fotbad (som helst når upp till knäna).

 

Mette och Eva

 

Är du nyfiken på att lära dig mer om hur kroppen reagerar på kortvarig respektive långvarig stress? Då kan du läsa vår bok Stressa Ner som du kan läsa mer om via länken. Du kan köpa boken här. En cd med avspänningsövning medföljer.