Reningskur

Reningskur

I väntan på våren kan vi behöva en reningskur som piggar upp, ger energi och stärker immunförsvaret. Inom de flesta religioner finns perioder av fasta, och även djuren går på sparlåga under delar av året när det naturligt finns ont om föda.

Stressen minskar när vi äter mindre och drar ner på ämnen som stimulerar det centrala nervsystemet. Då lugnar kroppen ner sig och själen stillnar.

Börja med att förbereda din reningskur innan du sätter igång. Bestäm dig för hur lång din reningskur ska vara – sju dagar, tio eller 30? Rensa sedan skåp på onyttigheter som är svåra att motstå och ladda skafferiet med färska grönsaker, frukt, bär, nötter, teer och annat du vill ha.

Du måste inte fasta, du kan istället välja att utesluta vissa livsmedel eller minska mängden. Undvik alkohol och tobak. Dra ner på kaffet, i små steg för att undvika abstinens, och välj istället att dricka örtte och ljummet vatten, som gärna får vara kokt. Du som vill kan välja att också avstå kött, socker, mjölkprodukter eller gluten, men gör inte utmaningen större än att du klarar av den.

Börja dagen med en kopp ljummet vatten med pressad citron eller ett glas potatisvatten (låt några skivor potatis dra i vatten över natten). Ät mjölksyrade grönsaker till varje måltid. Hela linfrön och katrinplommon hjälper magen att hålla igång. Te på nässlor och björk hjälper till att rensa, och kamomill lugnar ner. Känn efter vad du behöver.

Råkost är nyttigt, men måste tuggas väl och ätas långsamt för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig alla ämnen. Istället kan du välja att göra en grönsakssoppa på rotfrukter, kål och lök. Gör du en stor kastrull kan du ta fram och värma en portion i taget. Krydda med örter som timjan, mejram, basilika eller fänkål.

Drabbas du av sötsug, tänk på att det kan vara törst. Nötter och frön är bra alternativ om du vill ha något litet att stoppa i munnen mellan måltiderna.