Naturens rika gåvor

Visst är det underbart när naturen skiftar från brunt till grönt, när man så tydligt känner att naturen vaknar igen.

Ett av de mest värdefulla vårtecken vi har är nässlorna. Brännässla, Urtica dioica, är en gammal kulturväxt som förr var ovärderlig på våren då den var rik på c-vitamin, något som många hade brist på efter den långa vintern. C-vitamin stärker immunförsvaret och behövs för att många av processerna i kroppen ska fungera optimalt. Nässlan innehåller också så mycket mer, till exempel flera olika mineraler som verkar basande och lugnande på kroppen, däribland järn som motverkar blodbrist och magnesium som kroppen förbrukar mycket av under stress.

Nässlorna har också en ”städande” effekt på kroppen genom att den är urindrivande. Dricker du en kopp nässelte om dagen hjälper du kroppen att rensa ut slagg och andra orenheter vilket gör kroppen mindre stel och reumatiska bekymmer kan minska.

I nässlorna finns även serotonin, en signalsubstans (hormon) som gör att vi känner oss gladare och mer tillfreds med livet. Detta beror på att serotonin ökar kopplingarna mellan hjärncellerna. Naturen är fantastisk!

Ta en korg på armen, en sax och ett par handskar (diskhandskar funkar utmärkt om du är rädd för att bränna dig) och klipp de fina bladen. Alla blad kan användas så länge de ser fina ut! Har du ett plockställe kommer det nya fina skott några veckor efter att du varit och plockat – och du kan fortsätta skörda nässlor under hela säsongen. Under din promenad får du dessutom solljus vilket gör dig piggare och tack vare solskenet kan din kropp tillverka sitt eget D-vitamin, något som bland annat stärker skelettet.

Nässlor går utmärkt att äta färska om de hackas eller mixas fint, till exempel till en pesto. Du kan också göra ett nässelte genom att låta dem dra i hett vatten några minuter, helst med lock på. Om du förväller nässlorna i varmt vatten och låter dem rinna av innan du använder dem till pesto blir hållbarheten längre. Det bör du också göra om du vill frysa in färska nässlor.

Nässlor går också utmärkt att torka. Sprid då ut bladen eller toppskotten på en handduk eller ett lakan på en torr och varm plats utan direkt solljus. Efter några dagar är de torra och kan då läggas i burkar för senare användning. Smula de torra nässlorna (eller mixa dem om du vill ha ett pulver) och använd som näringstillskott i müsli, bröd, i salt- och kryddblandningar eller strö lite grand över den färdiga maten. Nässelpulver har en neutral smak och kan ses mer som ett näringstillskott än smaktillsats. En tesked pulver per dag är perfekt för äldre som har svårt att få i sig tillräckligt med näring eller barn som trilskas vid matbordet och helst äter ensidigt. (Barn under ett år bör dock inte serveras nässlor då deras kroppar inte är färdigutvecklade.)

Är det inte konstigt att denna magiska växt växer nästan överallt och är helt gratis! Vi krönikörer, Mette och Eva, tillhör Sällskapet Nellorna som verkar i NV Skåne. För flera år sedan gav sällskapet ut en bok om nässlan, en bok som varit slutsåld men nu finns i nytryck. Brännässlan – en älskad kulturväxt hittar eller beställer du i bokhandeln. Där kan du läsa om allt det nyttiga och även om nässlan som spånadsväxt och en rad tips på hur du kan använda nässlor i maten, inte bara till soppa.

Men önskan om en skön vår

Mette och Eva