Minskad ångest med grönt te

Minskad ångest med grönt te

Känslor av oro och ångest drabbar de flesta någon gång, ofta förvärras dessa känslotillstånd av stress.

Andningsövningar, yoga och avspänning kan hjälpa – och nu visar undersökningar att även grönt te har effekt och motverkar ångestsymptom.

Grönt te innehåller ett ämne som heter teanin, ett aminosyraderivat(gamma-glutamyletylamid). Detta ämne minskar stress, ökar avslappning och dämpar ångest samtidigt som det kan öka koncentrationsförmågan och minnet. Teanin balanserar signalsubstanserna serotonin (som är rogivande och förstärker positiva känslor) och dopamin (som ökar livslust och kreativitet). Grönt te är också virusdödande, lindrar pms, förbättrar sömnen och skyddar hjärncellerna. Teanin är även smärtlindrande samt skyddar mot hjärtinfarkt och högt blodtryck.

Till skillnad från många andra ämnen verkar teaninet direkt. Lindrigare ångest, som inför ett prov eller framträdande, kan därför mildras bara genom att du dricker en kopp grönt te någon timme före. Vid mer långvarig oro och ångest kan du dricka en kur om 3-4 koppar grönt te om dagen i tio dagar. Var uppmärksam på hur du mår under tiden!

Grönt te innehåller koffein, ungefär hälften så mycket som kaffe. Om du är koffeinkänslig så undvik grönt te innan läggdags.

Andra sätt att lindra ångest och känna mer lugn och ro är att dricka te på kamomill, vänderot (Valeriana) eller lavendel. Johannesört ökar serotoninnivåerna och lindrar därför depression och ångest. Även intag av magnesium i form av kosttillskott har lugnande inverkan på kropp och själ.

Hälsningar

Eva och Mette