Ladda hjärnbatteriet

Ladda hjärnbatteriet

Till vardags omger vi oss med massor av teknik: mobiltelefoner, datorer, elektroniska kalendrar, i-pads och annat. Det är lätt att förstå att den som utför en enformig och monoton rörelse med armen utan tillräcklig vila så småningom kommer att få förslitningsskador i axeln. Det borde vara lika lätt att inse att en hjärna som är igång jämt också kommer att bli utsliten.

Den nya tekniken har många fördelar, men en stor nackdel är att det är svårt att koppla ner. Men det är nödvändigt för att hjärnan ska få sin återhämtning. Jämför med batteriet till mobiltelefonen. Om du bara laddar en liten stund kommer batteriet snart att vara slut igen, men om du låter batteriet laddas fullt ut kan du använda den länge innan nästa laddning. Ju mer slitet batteriet är – desto sämre kraft har det.

Lägg hjärnbatteriet på långladdning genom att befria dig från all teknik. Stäng av mobilen under en helg, eller en vecka på semestern. Berättar för vänner, facebook-bekanta, kollegor, kunder och chefer att du stänger av och inte går att nå. Det är ett bra sätt att också förbereda sig själv på att vara onåbar.

Känner du dig naken utan mobilen så använd ett anteckningsblock istället och skriv ner funderingar och tankar för dig själv. Måste du absolut vara nåbar för barn eller föräldrar öppna ett fönster under en halvtimme om dagen då du går att nå, men fall inte för frestelsen att kolla upp vad som händer på sociala medier!

Var beredd på att du kan få abstinensbesvär. Ju större vana du fått av att alltid få feedback och återkoppling på dina tankar, desto jobbigare är det. Men abstinensen är bara ett tecken på att du behöver en paus. Lura dig inte själv genom att ”tjuvkolla”. Hjärnan kan du nämligen inte lura, den går igång direkt och den måste börja om laddningen på nytt.

Varma hösthälsningar

Eva och Mette

PS. Den här texten är ett utdrag ur vår E-bok Tankar om Stress. Vill du läsa hela hittar du den på Adlbris eller Bokus.