Krönika Stress

Krönika Stress

Vem kan leva utan stress? Vi lever i en tid där stress genomsyrar allt, det kan vi inte ändra på. Däremot kan vi ändra vårt eget beteende och hur vi förhåller oss till stress.

Mer än någonsin behöver hjärnan återhämtningstid. Den behöver vila från alla typer av stress: sortering av intryck, mängder av valsituationer, bearbetning av känslor, oro för allt och alla, sjukdom, felaktig kost – ja, stress är mycket mer än bara att ha mycket att göra. Dessutom blir vi stressade av att tänka på allt ovanstående, liksom på att fundera över hur stressade vi är.

Bryt den onda cirkeln!

Ta en paus varje morgon och kväll när du landar i dig själv. Sätt dig bekvämt, gärna i sängen. Blunda och fokusera på dina andetag.

Andas in genom näsan samtidigt som du räknar, långsamt. Gör en kort paus. Andas ut genom näsan och räkna ännu långsammare. Utandningen ska helst vara längre än inandningen och du ska känna dig helt tömd på luft. Förbli tom under några ögonblick innan du börjar om och tar nästa andetag.

Gör tio sådana här djupa andetag varje morgon och kväll. På sikt kommer det att sänka din stressnivå.

 

Varma hälsningar

Mette & Eva