Glöm inte att andas

Glöm inte att andas

Hur andas du?

Att bli medveten om sin andning är det bästa sätet att gå ner i varv direkt.

När du är stressad är kroppens sympatiska nervsystem påkopplat – gasen. Om du växlar från snabb andning till djup och avspänd andning så kopplar kroppen automatiskt om det till parasympatiska nervsystemet – broms och återhämtning.

Genom att andas både med mage och bröstkorg använder du hela din kapacitet. Öva in en andningsövning när du ligger ner och kan ha höger hand på magen och vänster på bröstet så att du kan känna hur kroppen fylls med luft när du andas in och töms på luft när du andas ut.

Om du tar små andhämtningspauser under dagen så blir du lugnare, gladare och klarare i tanken.

Gör övningen varje kväll så kommer du snart att kunna ta till den även när du sitter eller står. Något du kan gå undan och göra på jobbet, när du känner ett behov av att stillna.

Övning:

  1. Slut ögonen och föreställ dig en kvadrat. Börja i det övre vänstra hörnet.
  2. Andas in långsamt genom näsan samtidigt som du räknar till fem. Med din inre blick följer du linjen från vänster till höger mot nästa hörn.
  3. Håll andan och räkna till fem samtidigt som du följer linjen ner mot nästa hörn.
  4. Andas långsamt ut genom näsan, räkna till tio och följ linjen till vänster.
  5. Håll andan utanför kroppen, räkna till fem och låt din inre blick följa linjen upp till utgångspunkten.
  6. Fortsätt andas in, hålla andan, andas ut och hålla andan på samma sätt samtidigt som din inre blick följer linjerna.

Upprepa övningen minst en gång om dagen i ungefär fem minuter.

(Att hålla andan utanför kroppen betyder att du tar en paus efter utandningen, håller andan, innan du andas in igen.)