Gå bort din stress

Gå bort din stress

Hjälp din kropp att hantera stressen genom att röra på dig. Motion sänker din stressnivå och har flera positiva effekter.

När du rör på dig så att du får upp pulsen förbränner kroppen stresshormoner. Efter en rask promenad eller ett motionspass är du alltså lugnare och mer avslappnad.

Enkel motion i form av en cykeltur, en runda med hunden eller en skogspromenad fungerar som en paus från vardagsstressen. Det blir ett tillfälle när du kan rensa huvudet, samla tankarna och släppa kraven på att prestera. Ta för vana att gå en daglig promenad. Den behöver inte vara särskilt lång eller inplanerad i något schema. Men låt den bli av – för din egen skull.

Att röra på sig är också bra om du är upprörd, arg eller irriterad. Hamnar du i ett bråk med din kollega eller din partner – be om en paus när du får ”gå av dig” ilskan. Bestäm en tid när ni ska ta upp diskussionen igen – om en halvtimme, eller dagen efter – vad som passar er båda. Ta en rask promenad runt kvarteret och känn hur stressnivån sjunker och du kan se klarare på din egen roll i konflikten. Kom ihåg att det alltid är bättre att förklara för den andra parten hur du känner dig, än att säga negativa saker om motparten, vilket lätt blir fallet mitt i ett gräl. Har ni en mindre uppriven konflikt, men behöver reda ut saker och ting, kan faktiskt en gemensam promenad underlätta samtalet.

 

Varma majhälsningar

Mette och Eva