Fyll februari med energi

Fyll februari med energi

 

Unna dig en bra start på det nya året. Genom att dagarna blir längre får du dessutom extra energi, som gör det lättare att lyckas med förändringar.

Kom ihåg tipsen från förra månaden, och tänk på hur du äter:

  1. Ät i lugn och ro.
  2. Ät regelbundet.
  3. Ät långsamt.

Gå nu ett steg längre och ät extra av sånt som ökar din energinivå. Det vill säga öka intaget av grönsaker, frukt och bär!

Komplettera gärna med 1 msk loppfrö (Psyllium) i frukostfilen eller på gröten varje morgon. (Är du diabetiker så rådgör med din läkare först.) Loppfrö är bra för tarmens slemhinna och minskar problem med hård eller lös mage. Eftersom fröna suger upp mycket vätska är det viktigt att dricka mer än vanligt för att de ska få önskad effekt. Ha gärna en kanna vatten, varmt eller kallt, stående vid din arbetsplats för att inte glömma att dricka.

Om du vill göra februari till en ännu bättre nystart så utmana dig själv och dra ner på sådant som alkohol, cigaretter, kaffe, godis och kakor. Byt ut fikabullen mot en frukt. Prova en vecka, eller utmana dig själv och gör en energisatsning som varar hela månaden.

Varma hälsningar

Mette och Eva