Bromsa i tid

Bromsa i tid

När binjurarna är uttröttade av stress och inte kan producera stresshormon i tillräcklig mängd är du i farozonen för utmattningssyndrom, eller utbrändhet som det brukar kallas. Du som är på gränsen tillhör nästan alltid en av två grupper: den ena är hyperaktiv, som om gasen har låst sig på full fart, den andra är så uttröttad att inte ens en hel natts sömn suddar bort tröttheten.

Du som är hyperaktiv har svårt att sitta still, sätter igång nya projekt, tackar ja till allt, äter ofta i farten och har nära till irritation och ilska. Andra symtom är stort sötsug och att kissa oftare än vanligt.

Det gäller att hitta ett sätt att gå ner i varv. Det allra bästa är en andningsövning som får kroppen att växla från det sympatiska nervsystemet till det parasympatiska som är kroppens återhämtningssystem. Lägg dig ner med ena handen på bröstet och den andra på magen. Andas ut och in genom näsan. Andas in medan du räknar till fem. Håll andan och räkna till fem. Andas ut medan du räknar till tio. Håll andan och räkna till fem. Upprepa 5-5-10-5 och räkna lite långsammare för varje gång. Fortsätt i fem minuter. Gör övningen tre gånger om dagen, eller oftare. Drick gärna en kopp citronmelisste för att komma till ro.

Du som är övertrött känner dig ofta frusen och drar sig undan sociala kontakter och har lätt till tårar. Du upplever ett starkt sötsug och småäter för att försöka få upp energin. Andra symtom är trög mage och att kissa oftare än vanligt.

Det är viktigt att finna kraft och energi genom att ge dig tid till återhämtning. Ta gärna ut några extra semesterdagar och stryk i kalendern. Ta pauser så ofta det går. Gå långa promenader i dagsljus och unna dig varma bad. Skapa fasta rutiner för sömn och måltider. Ät lagad, helst varm, mat tre gånger om dagen. Rotfruktssoppor som minskar försurningen i kroppen är särskilt bra. Drick en kopp nässelte som bland annat innehåller naturligt serotonin, ett ämne som påverkar humöret positivt.

Oavsett vilken grupp du tillhör är det bra med tillskott av magnesium och B-vitaminer som förbrukas i extra stor mängd vid långvarig stress.

Är du intresserad av att fördjupa din kunskap om stress föreslår vi att du läser vår bok Stressa Ner som du kan köpa här.

Varma decemberhälsningar

Eva och Mette