Bota vårtrötthet

Bota vårtrötthet

 

Nu är våren här – ljuset är tillbaka och allt borde vara toppen. Och ändå är man förskräckligt trött!

Det är vanligare än man tror att tröttheten infinner sig just i skarven mellan två årstider. Det är som om kroppen drabbats av det stora vemodet.

Att inte tvinga sig till aktivitet när tröttheten är stor, utan att acceptera läget, är det första steget mot att återfinna energin. Vila när du behöver det!

Inget är så avkopplande som att långsamt göra sig en kopp örtte. Just nu är nässlorna uppe. Plocka några toppskott och gör dig en kopp nässelte. Sitt ner och håll om koppen och känn hur värmen sprider sig. Drick långsamma klunkar och var närvarande i det du gör.

Nässlor innehåller mängder av nyttiga ämnen, bland annat vitaminer och mineraler. Halten av järn är höga och bidrar till att höja energin. Nässlor innehåller också serotonin. Det är en signalsubstans som gör oss lugna och glada och får oss att se lättare på tillvaron, dessutom är den smärtlindrande. Också när du gräver i jorden höjs serotoninnivån, genom att nyttiga bakterier hjälper kroppen att själv tillverka serotonin.

Drick gärna en kopp nässelte om dagen tills du känner dig piggare. Om du plockar mer än du behöver kan du lägga nässlorna i en korg och låta dem torka på varm, torr och mörk plats. Torkade nässlor kan du förvara i en glasburk och ta fram under vintern när du behöver extra näringstillskott. Det går utmärkt att mala dem till ett mjöl och strö över filmjölk, till exempel.

Så gör du nässelte: Ta 2-3 toppskott av nässlor och lägg i en mugg. Häll på 2,5 dl kokande vatten och sätt ett lock på koppen. Låt dra i 5-10 minuter.

Varma hälsningar Mette och Eva