Äta utan ångest

Äta utan ångest

Strunta i dieter som ger dig ångest och dåligt samvete. Börja 2013 med att tänka på hur du äter, istället för vad.

  1. Ät i lugn och ro. Låt varje måltid ta den tid som behövs. Ägna måltiden åt maten och eventuellt mänskligt sällskap och inte åt dator, reklamhögar, teve, mobiltelefon eller tidningar.
  2. Ät regelbundet. Ha så fasta tider det bara går för frukost, lunch och middag. Lägg in ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
  3. Ät långsamt. Tugga maten ordentligt, så att du känner vad den smakar. Lägg ifrån dig besticken minst tio gånger under måltiden.

Kan du hålla dessa rutiner under några veckor så kommer du att må bättre. En krånglande mage blir lugnare av regelbundenheten. Rutinerna gör att du som brukar hoppa över måltider (eller småäta) får en jämnare blodsockernivå. Därför kan du också hålla dig klar i huvudet under hela dagen, även under de kritiska eftermiddagstimmarna. Genom att äta långsamt känner kroppen när du ätit tillräckligt och du kan undvika att äta för mycket.

Kan du trots allt inte släppa tanken på vad du ska äta? Läs vår bok Matovanor – Stressa ner med rätt mat.

Så här säger en av våra läsare:

”Matovanor gör det lätt att förstå hur kropp och hjärna fungerar, och hur mat och stress hänger ihop. Den ger lust att prova något nytt. Själv inspirerades jag av recepten och har gått ner fyra kilo samt känner mig både piggare och gladare.” Birgitta Falk, leg psykolog och leg psykoterapeut Lund

Boken köper du via sidan Handla.