Tanka grön energi

Tanka grön energi

Njut av överflödets tid. Nu när det finns gott om färska och närodlade grönsaker, frukter och bär kan du passa på att fylla kroppens depåer med nyttigheter.

Bär, frukt och grönt innehåller massor av näring och fibrer som får dig att må bättre. Du får mer energi samtidigt som magen sköter sig som den ska. Om du fyller på kroppens förråd under sommaren kommer du att klara den mörka årstiden bättre, både för att du har byggt upp ett energiförråd och för att immunförsvaret har stärkts.

Börja gärna dagen med en smoothie på färska bär. Låt det bli en god vana som du tar med dig hela året. Sommaren är en period när det är lättare att ta sig tid att sitta ner och äta i lugn och ro. Tugga maten långsamt och låt smaken stanna kvar länge i munnen. Det blir ännu en bra vana att ha med dig i höst. Kroppen har mycket lättare att ta upp näringsämnena om du tar dig tid att tugga maten ordentligt. Dessutom mår magen bättre.

 

Recept på bärsmoothie:

Mixa en matsked hela linfrön. Blanda ner linfrömjölet i 2 dl yoghurt och 1 dl färska bär och mixa igen. Ät långsamt med en liten sked. Fler tips på smoothies och andra nyttiga recept finns i vår bok Matovanor.

 

En riktigt skön sommar

Önskar Mette och Eva

Nästa krönika kommer i augusti.